Puigdemont: "Hi ha en marxa un cop d’Estat amb el Rei davant i remor de togues"
3 anys de l'1-O
Puigdemont: "Hi ha en marxa un cop d’Estat amb el Rei davant i remor de togues"
Marta LasalasFoto: Efe
Barcelona. Dissabte, 3 d'octubre de 2020. 05:30
Actualitzat Dissabte, 3 d'octubre de 2020. 05:30
Temps de lectura: 16 minuts
Tres anys després del discurs del rei, Felip VI, en resposta al referèndum de l'1-O, el president Carles Puigdemont, aborda en una entrevista a ElNacional.cat l'efecte d'aquella intervenció pública. Ho fa per videoconferència des del seu despatx al Parlament Europeu, a Brussel·les, en una pausa entre comissions i reunions. Puigdemont, que fa unes setmanes ha publicat el seu segon llibre sobre el procés, La lluita a l'exili, analitza també el paper que ha assumit Felip VI en la tensió entre l'executiu de Pedro Sánchez i el poder judicial. Pel que fa les properes eleccions al Parlament, subratlla la necessitat que la superació de la barrera del 50% del vot independentista tingui "conseqüències polítiques" i aposta per concretar en la propera legislatura el reconeixement internacional de la República de Catalunya. El líder de JxCat explica que podrà tornar a Catalunya quan la República estigui reconeguda i que l'amnistia forma part d'una solució política que ha d'incloure el dret a l'autodeterminació.
El discurs del Rei el 3-O apareix al seu primer llibre, on
explica que vostè no el volia ni veure perquè deia que l’afectaria massa
i necessitava tenir el cap clar. Al final el va veure?
El vaig llegir. Vaig veure fragments del seu llenguatge no verbal.
Estava advertit, per la Casa Reial, que el discurs no ens agradaria. Em
va preocupar molt, no pel que pogués dir sobre nosaltres sinó perquè
trencava, hi havia un element disruptiu en relació al que havia estat
fins aleshores el paper del cap d’Estat, un cap d’Estat neutral, que
hauria de ser cap d’Estat de tothom, i que té un paper reservat a la
Constitució que aquell dia va decidir petar-se’l. No observar-lo.
No pensava que el Rei fos tan poc intel·ligent. Era un pas de gegant cap a la seva abdicació
En aquest segon volum explica que vostè hi confiava en el
Rei, que creia que compliria el paper d’àrbitre que li reserva la
Constitució i el 3-O Felip VI va optar per fer política i “va perdre
Catalunya”.
Jo no pensava que el Rei pogués ser tan poc intel·ligent, tan elemental,
com per ficar-se a fer política. I, a més, política de dreta i
ultradreta. Perquè, si feia això, com efectivament va acabar fent, era
evident que era un pas de gegant cap a la seva abdicació i el
seu destronament. És evident que va perdre Catalunya aquell vespre. I ho
va decidir ell. Des d’aleshores, Catalunya ja no té Rei. Aquell dia va
decidir abdicar en directe. I dir-li a una gran part dels catalans que
no volia ser el seu Rei. És més, que aniria a per ells.
Des d’aleshores, les visites del Rei a Catalunya han estat
molt complicades. De fet, la setmana passada hi va haver una forta
polèmica per la seva absència en l’acte de lliurament de despatxos als
nous jutges que se celebrava a Barcelona...
És normal. Ell va decidir deixar de ser el cap d’Estat dels catalans. No només això, insisteixo, va autoritzar l’a por ellos contra una part de la societat catalana que volia votar. Inclòs aquella part que volia votar no.
El Rei es va posar al cap d’un cop d’Estat perpetrat sobretot per
jutges en què ha participat també la policia d’una forma partidista i
contrària al que és la Constitució. Per tant, què espera? Només cal
mirar les enquestes que s’han publicat -les del CEO perquè el CIS no
s’atreveix a preguntar pel Rei-. Des d’aleshores la puntuació de la
monarquia és baixíssima.
El Rei va decidir sortir de l’armari com una persona de partit, d’ideologia de dreta i ultradreta, nostàlgica en gran part de l’anterior règim
Quan veu tres anys després d'aquell 3 d'octubre que hi
ha situacions de tensió entre poders de l'Estat, com la que hi va haver
la setmana passada entre el poder judicial i el govern espanyol perquè
el Rei no va assistir a l’acte judicial a Barcelona, què en pensa?
Que es confirma la nostra teoria. Aquí hi ha un cop d’Estat en marxa fa
molt de temps en què el Rei va decidir posar-s’hi al front; un cop
d'Estat que enlloc de tenir, com històricament era, l’Acorzada Brunete i
remor de sabres, en aquest cas mobilitzen la Brigada Aranzadi i la
remor de sabres ha estat substituïda per remor togues. Però el Rei és un
d’ells. I va decidir sortir de l’armari, en aquest sentit, com una
persona de partit, d’ideologia de dreta i ultradreta, nostàlgica en gran
part de l’anterior règim. I si té al davant un govern que
circumstancialment està participat per un grup d’esquerres com és
Podemos i això irrita especialment l’ala més dura de la judicatura, és
normal que vulgui continuar fent política. Se sent d’alguna forma avalat
per instàncies judicials que es fan portaveus de la Casa Reial, del
malestar que tenen perquè hi ha un govern que no els acaba d’agradar.
Això invalida el cap d’Estat i invalida el poder judicial com a part de
la solució, perquè és part clara del problema.
Aquesta resposta que va tenir a Catalunya i situacions com
aquesta tensió amb el govern que descriu, ha afectat a la imatge de
Felip VI a l’exterior?
Per descomptat. Va ser un gravíssim error. No l’ha entès ningú. No el
compra ningú. Consideren que la monarquia espanyola es va equivocar. Si a
més, hi afegim els errors que ha anat cometent la monarquia, els
membres de la Casa Reial, tot l’escàndol del rei Joan Carles, que també
involucra Felip VI, fa que hi hagi una actitud una mica prudent en
relació al Rei d’Espanya. Aquest és un problema que se l’han fet ells
solets. Avui dia no és, evidentment, una Casa Reial modèlica de les
monarquies parlamentàries d’Europa.
Al llibre recorda que un dels problemes per a la
seva restitució després de les eleccions del 21-D era que el Rei no
estava disposat a signar el seu nomenament si el votava el Parlament. El
fet que Felip VI no hagi signat el cessament de Quim Torra, fa que això
canviï. Podria haver un nomenament encara que el Rei no el volgués
signar?
No. No ens fem il·lusions, abandonem tota esperança, l’Estat espanyol
retorçarà la seva pròpia llei amb l’objectiu d’impedir qualsevol oxigen o
legitimació de l’independentisme democràtic català. A mi m’han aplicat
com a candidat a les eleccions europees uns criteris que no han aplicat a
altres. Per tant, quan convé el Rei signarà, quan convé el Rei no
signarà. És la seva particular creuada, la seva obsessió. Fan i
desfan el dret a conveniència, la qual cosa és el senyal que no hi ha
garanties jurídiques a l’estat de dret espanyol.
El Govern del Sánchez no va signar el cessament de Torra perquè són conscients que la seva inhabilitació és bastant extravagant
En qualsevol cas, el Govern espanyol no ha volgut signar el cessament de Torra. A què ho atribueix?
Crec que tots són conscients, o una part del govern ho són, que tot
plegat és bastant extravagant. Primer inhabilitar el president de la
Generalitat, representant ordinari de l’Estat a Catalunya, per exercir
la llibertat d’expressió. Segona, aquesta pressa per executar la
sentència, també fent a mida el procediment. I, tercera, el fet que hi
ha una finestra -que a Espanya no passarà però tècnicament hi és- que el
TC acceptés les mesures cautelars que restitueixin el president Torra
al seu lloc. En aquesta eventualitat m’imagino quin hauria estat el
paper de l’Estat si hagués publicat el decret al BOE.
Per tant, el fet que el govern espanyol no volgués signar aquest decret de cessament també fa evident una esquerda entre dos poders de l'Estat...
Estem observant que darrerament hi ha algunes discrepàncies. El govern
espanyol sembla que se n’adona, que hi ha un problema molt seriós en la
democràcia espanyola, que es diu poder judicial, i que això està corcant
l’estat de dret. Que això no és només canviar un nom d’un jutge per un
altre, és un problema estructural, de com funcionen les relacions de
poder i els equilibris de poder. Aquesta és una batalla que també ens
afecta a nosaltres, és un obstacle seriós per a qualsevol solució
política. Tenen el poder si volen canviar-ho. Poden mobilitzar una
majoria parlamentària si volen fer canvis profunds en una de les
estructures més corcades i que menys ha evolucionat des de la mort de
Franco, que és el poder judicial.
Sánchez, si vol, pot fer canvis profunds en una de les estructures més corcades i que menys ha evolucionat des de la mort de Franco, que és el poder judicial
Veu disposició a fer-ho?
L’experiència diu que són molt frustrants les expectatives que es pot
tenir amb el govern espanyol sobre canvis realment profunds. Perquè al
final, quan són al cap del carrer, sempre acaba sortint la sacrosanta
unitat de la pàtria, els més republicans fan lloes al Rei i la
Constitució queda intocable. Quan arriben aquí, sempre fan marxa enrere.
Però objectivament, els recursos hi són i mobilitzar-los només és
qüestió de voluntat política. Si volen, demà mateix hi ha la majoria pel
canvi radical en un dels grans problemes que té la democràcia
espanyola, que és el poder judicial.
Què li va semblar que el govern català sí signés el decret de substitució de les funcions del president?
Són coses diferents, el govern català no ha publicat la destitució del
president Torra. Ha fet el que era un acte degut. Tinc entès que dins
del propi govern hi ha hagut un ampli consens, del mateix president Quim
Torra i els consellers, que al marge del que és la defensa dels drets
de les institucions i del president, que continua intacte, el que calia
era que el govern no tingués una paràlisi provocada per aquesta
intervenció maldestre de la justícia sobre les nostres vides.
Però s'ha criticat la decisió. El Govern podia haver esperat que hi hagués, per exemple, la decisió del TC?
El decret té una clàusula de reversibilitat. És una mostra de responsabilitat.
Ahir en la declaració que va fer per la commemoració de l’1-O
va dir que ha arribat el moment d’anar "més enllà" i completar la ruta
marcada pel referèndum, en comptes de limitar-se a guardar la posició
que va marcar aquella votació. Què vol dir això?
Completar la ruta vol dir que Catalunya ha de ser reconeguda república a
nivell internacional. Aquest és l’objectiu d’un procés d’independència,
el final del camí. Avui tenim molt més clar com s’ha de pavimentar
aquest trajecte. És un trajecte carregat d’incerteses, riscos, amenaces.
Però és l’únic camí. Tots ens hem de vincular en la resolució
definitiva d’aquest camí, i hem de fer servir tots els mitjans
democràtics que tenim a l’abast per aconseguir-ho.
Ara toca concretar en una legislatura les passes per al reconeixement internacional de la República
Com s’hauria de concretar? Plantegen aquestes eleccions com a plebiscitàries, què s’ha de fer? Un nou full de ruta?
Hem de parlar més de ratificació d’un resultat i ha de tenir
conseqüències polítiques. Hem d'establir com continuem el procés que vam
iniciar, que és un procés que no s’ha aturat. A vegades potser
conservant la posició és suficient per mantenir-ho. Però ara toca que
sigui actiu, propositiu i que concreti en una legislatura tot un seguit
de passes que plantegin el reconeixement internacional de la República
catalana. Crec que tenim temps per fer-ho si hi ha la força política
suficient.
A partir del 50% hi ha conseqüències polítiques, sinó no sé perquè discutim de la necessitat de superar-lo
Això vol dir que a les properes eleccions JxCat plantejarà aquest recorregut perquè tingui conseqüències polítiques?
JxCat farà el programa que hagi de fer i proposarà el que hagi de
proposar. El que dic és un missatge adreçat al conjunt de
l’independentisme. Si nosaltres estem dient des de fa molts anys que hem
de superar el llindar del 50%, això és perquè li donen un valor
polític, perquè diem que no és el mateix tenir el 47,5 que tenir el 50,1
o el 51. Si no és el mateix, és perquè a partir del 50 es fa política
diferent i hi ha unes conseqüències polítiques. No li direm a la gent,
ara farem el mateix que quan teníem el 47,5%. El que plantejo al conjunt
de l’independentisme, institucional, polític i social, és que ens posem
d’acord en aquesta estratègia de tractar-nos com a aliats, quin valor
polític i quines conseqüències polítiques li donem al fet de ser més del
50%. No em val dir que farem el mateix que quan som el 47,5, perquè
aleshores no sé perquè estem discutint de la necessitat de superar el
50%.
Ara coneixem millor les nostres fortaleses i febleses, però també les dels nostre adversari, que fa tres anys. Hem preparar-nos molt millor
Aquestes conseqüències polítiques haurien de passar, per
exemple, per aixecar la suspensió de la declaració d’independència. Està
pensant en una resposta concreta?
Hem de fugir de les concrecions i dels calendaris. És més important
l’objectiu, el marc i les bigues mestres, que no pas si el dia tal
d’aquí tres mesos, o quatre o divuit mesos farem exactament un decret
que dirà allò. Això ja ho farà qui ho hagi de fer. Però abans, hem
d’identificar molt bé que compartim l’objectiu, una ruta per arribar-hi i
l’inventari d’accions i feines a fer i preparar-nos per arribar-hi. Per
a mi, és més important això. Tenim un coneixement de nosaltres
mateixos, de les nostres fortaleses i febleses, però també dels nostre
principal adversari que no teníem fa tres anys. Amb aquesta informació
tenim el deure de preparar-nos molt millor.
Precisament, en relació als problemes interns entre les
forces independentistes, en el llibre admet l’impacte que han pogut
tenir les revelacions sobre les tensions i conflictes amb ERC. Com ha
afectat?
Ara li estava evocant la necessitat d’un pacte i un acord, perquè el
crec possible i personalment hi treballo. I en canvi no en faig causa
que durant tres anys des de certs sectors de l’independentisme s’ha anat
qüestionant greument a vegades la feina de l’exili, o la meva
particular. No en faig qüestió. Perquè crec que hi ha un objectiu més
important que ens supera com a persones, o fins i tot com a partits
polítics, que és la independència de Catalunya. L’1-O el vam fer malgrat
que hi va haver moltes tensions i si de nou hi ha un acord serà perquè
tots l’hem buscat. I evidentment, per nosaltres no quedarà. Passi el que
passi, continuaré intentant restablir la màxima unitat possible.
A partir del respecte pel que som i el que representem tot és possible, fins i tot una estratègia unitària participant de candidatures diferents
Però en aquest segon llibre tampoc no amaga diferències, per
exemple, amb el president del Parlament, Roger Torrent, que va ajornar
el debat en què l’havien d’investir, en una decisió que esquerda les
relacions amb ERC durant tota la legislatura. Com es pot evitar que tot
això torni a passar?
Primer explicant les coses com han passat i fent un esforç per
reconèixer encerts i errors. No intentar crear una cortina, un núvol de
tinta de calamar. D’entrada es comença així, que vol dir tractar-nos amb
respecte pel que som cadascun i el que representem de veritat i amb
reconeixement del que som i el que hem fet i el que podem fer. Es
comença per aquí i a partir d’aquí tot és possible, fins i tot anar en
una estratègia unitària participant de candidatures completament
diferents que puguin anar competint a les urnes. Però ens cal abans
restaurar sobre aquest principi, que les coses s’han d’explicar. Per
això ho faig, perquè malgrat que hi ha coses que són desagradables,
també per a mi. A la gent, si li demanem en un moment determinat que
segueixi un acord a què puguem arribar, li devem explicacions i un
tracte de societat madura, adulta, responsable, que pot discernir i
arribar a les seves pròpies conclusions sense necessitat de grans
estratègies de narrativa comunicativa.
El fet és que al llibre s’expliquen situacions dures, com el
moment en què la seva esposa, Marcela Topor, no se li permetia des de la
conselleria de Justícia entrar en una reunió prevista amb els presos a
Lledoners...
Crec que tinc el dret a explicar-me, encara que sigui l´últim a fer-ho.
Si s’ha explicat determinats episodis que m’afecten directament, que no
corresponen amb el que vaig veure i viure, crec que tinc el dret a
fer-ho. I si m’havia d’explicar, només ho podia fer d’aquesta manera.
També hem estat capaços de fer grans coses i guanyar moltes batalles.
Sobre aquest camí que ja coneixem és on podem projectar acords i
sobretot victòries de futur.
No hi haurà distanciament amb Mas. Ens hem respectat en moments molt difícils i, per damunt d'altres, he notat lleialtat honesta i sincera
Una altra figura que apareix repetidament al seu llibre és el
president Artur Mas. Explica el suport que li ha donat, que li ha
parlat amb sinceritat. Com valora la intervenció on va explicar que no
se sumaria a JxCat?
Coherent amb el que ell mateix em va explicar uns dies abans. No hi ha
cap sorpresa ni esperava res diferent. Mas sap que té, i jo li respecto i
ho defenso, la llibertat a explicar-se també. Se l’ha guanyat aquest
dret.
Creu que pot afectar la campanya electoral les relacions entre vostès?
Mas va dir crec que clarament que no participaria en la campanya
electoral. No afectarà ni la lleialtat que ens tenim mutualment ni el
respecte institucional ni el respecte personal. Res d’això, que
abandonin esperances els qui pensin que aquí hi ha una fissura o que
això ens distanciarà. Som on érem, perquè ens coneixem fa anys. Perquè
ens hem respectat en moments molt difícils, i perquè sobretot en el cas
del president Mas per damunt d’altres, he notat una lleialtat honesta i
sincera i de pendra picada.
Candidat? No puc fer plans més enllà d’una setmana. No sé què passarà amb el meu suplicatori.
Al final del llibre també reflexiona sobre la possibilitat de repetir com a candidat. Quina previsió té?
No estan convocades formalment les eleccions, no hi ha un procés
electoral en marxa encara. Com a partit acabem el congrés
fundacional aquest cap de setmana i després acordarem tot el que és el
procés electoral intern de JxCat. La decisió avui no la puc prendre. Jo
no puc fer plans més enllà d’una setmana. Jo no sé què passarà amb el
meu suplicatori.
Laura borras s’ha postulat ja com a candidata...
JxCat si una característica té és que té un planter de lideratges,
alguns que comencen a ser evidents i altres en potència, i a més amb una
feminització del lideratge que n’hem de fer bandera. Hem de fugir de la
idea que aquest és un projecte estrictament d’una persona. S’hi ha
sumat moltes persones. I això fomenta el que per a mi és indispensable,
una fornada de líders dels quals n’estem molt orgullosos, locals,
nacionals,...
Borràs? Si no he parlat de mi, no parlaré tampoc dels altres
I, en concret, el pas endavant de Borràs com a candidata, què li sembla?
Si no he parlat de mi, no parlaré tampoc dels altres. En el moment que
es plantegi un mecanisme d’elaboració de llistes, els militants de JxCat
tindran oportunitat de dir què pensen fer. Però això no ha estat
plantejat fins ara.
Tot i que vostè ha defensat la unitat de l’independentisme,
l'espai de JxCat ha anat patint molts trencaments. Primer amb la
direcció del PDeCAT que encapçalava Marta Pascal, que finalment ha anat
al PNC; després el distanciament amb el PDeCAT de David Bonvehí i la
polèmica per la marca...
Els trencaments no s’han produït a JxCat, s’han produït fora de Jxcat.
JxCat de fet ha sigut el resultat de la suma de molta gent, gent del
PDeCAT, d’altres partits polítics, gent que no militava enlloc... Per
mi, aquesta és la identitat de JxCat. En aquest camí hi ha gent que
lliurament decideix no apuntar-s’hi, d’acord amb la seva decisió. Jo
només puc que respectar-los-hi. A mi m’agradaria que hi hagués una sola
alternativa electoral, del que representa JxCat. Hi hem anat en cinc
eleccions amb JxCat. Hem ofertat llistes i programes electorals que
formen part precisament d’aquesta visió molt transversal, plural i
participada de la política. Però si algú considera que aquest no és el
seu espai té tot el dret del món.
M’agradaria una sola alternativa electoral del que representa JxCat, però si algú considera que aquest no és el seu espai hi té tot el dret del món
Encara veu possible l’acord amb PDeCAT per compartir llistes a les eleccions?
Hem dit que tindríem sempre les portes obertes de bat a bat amb qui
vulgui compartir aquest projecte. No exigirem a ningú ni que es
dissolgui ni que abandoni la seva militància. Sempre tindrem les portes
obertes. Ho hem dit sempre en privat i en públic.
I la via que proposen per a l'acord seria la incorporació de
dirigents del PDeCAT dins de les llistes de JxCat, si no hi ha una
colaició?
Hi ha vies possibles. De fet això ja ha sigut així en les anteriors
eleccions, sempre hi ha hagut gent independent o militant del PDeCAT o
d’altres partits polítics. No ens crea cap rebuig que hi hagi persones
independents que provenen d’altres partits polítics que puguin engruixir
JxCat. No afecta només el PDeCAT, afecta d’altres. Forma part de la
cultura nostra, mantenir llistes el més transversals possibles, dins
d’aquest marc estratègic ideològic.
Està per tant a favor de la doble militància?
Si no representa cap tipus de competició electoral, és evident que no
tindria cap problema. De fet he estat mantenint doble militància un
temps. I he demanat al PDeCAT que pugui mantenir la doble militància la
gent de JxCat, per evitar un procés de sanció o expulsió. Sóc partidari
d’acords i de sumar. No em genera rebuig, però la decisió la prendrà el
conjunt de l’assemblea.
No és fàcil ni probable que en curt o mitjà termini pugui tornar com un home lliure a Catalunya, però sí ho és a llarg termini
De cara al seu futur personal, sembla que al llibre hi ha cert pessimisme sobre el retorn a Catalunya...
Però el pessimisme sobre la meva situació personal no té res a veure amb
l’optimisme i esperança que tinc pel país. Reconec, aplicant un
principi de realitat, que no és fàcil ni probable que en el curt o mitjà
termini pugui tornar com un home lliure a Catalunya. Però sí ho és a
llarg termini. En aquest procés que descrivim, sí. Jo puc tornar a
Catalunya un cop la República catalana estigui reconeguda. Tots els que
som a l’exili, a la presó, o, evidentment, si hi ha una amnistia que
forma part d’una solució política en què com a ingredient imprescindible
hi ha el reconeixement al dret a l’autodeterminació de Catalunya.
Sempre en el marc d’una resolució política del conflicte. Per això vaig
anar a l’exili. Per buscar una resolució política, no penal, del
conflicte.
El ministre de Justícia ha dit que estan començant a tramitar les peticions d'indult...
El govern té l’obligació de tramitar-les. Que no ho venguin com una
gràcia i un favor i un canvi d'estratègia. La segona qüestió és que tots
els qui són a la presó saben que tenen el meu suport per a la manera de
trobar la llibertat i les condicions millors per a ells. I tots han
reclamat que la solució és l’amnistia com a part d’una solució política,
en que hem de discutir sobre el dret a l’autodeterminació dels
catalans.
Cada dia que sóc al Parlament Europeu és un dia per recordar que hi ha un camí pel qual podem doblegar un Estat autoritari
Els seus dos llibres expliquen un recorregut vital amb
moments molt durs, amb situacions com la mort del pare. Però un cop
aconsegueix entrar al Parlament Europeu, canvia la perspectiva...
Anar al Parlament Europeu va ser una victòria rotunda, que l’Estat
espanyol volia evitar de qualsevol manera, legal i il·legal. I va
fracassar com va fracassar l’1-O. Cada dia que sóc al Parlament Europeu
és un dia per recordar que hi ha un camí pel qual podem doblegar un
Estat autoritari. Soc feliç podent defensar això, i intervenint als
plens i les comissions i, quan s’escau, situant el conflicte de drets
fonamentals que hi ha entre Espanya i Catalunya, denunciar l’existència
de presos polítics. És el que volíem, portar aquesta veu a Europa. Sé
que a alguns els molesta molt. Vam guanyar les eleccions. Que aprenguin a
respectar la democràcia. Això ens ajuda també a eixamplar el
coneixement del que està passant. I a denunciar davant de moltes
persones l'abús que està cometent l'Estat espanyol.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada